DE LA VILLE DE PARIS.
241
L-&7*3
corniche, qui feront retour pour la saillye desdictes coullonnes. Lesd, corniches et frize seront enrichies de platte paincture, d'ung rinceau de feullage; la doulcine de l'arquitrave sera aussy enrichie de platte paincture et le plat fons d'icelle arquitrave enrichie de rosac pandant
"Au dessus de lad. corniche, partira de plant l'ordre composé, enrichy en toute la face comme de petites corniches, frize et encastremens de tableaux, et au millieu se fera ung grand tableau de painc­ture (J'. Et sur lesdictes coullonnes si en fera aussy, ou escriptz, pour denotter ct escripre la représenta­tion des figures ordonnées estre en leurs lieulx, tant sur lesd, costez que sur le millieu de lad. ordre composée, ou sodé. Et pour exaller à cedict millieu, y aura ung petit pillier, où sera une table pour mectre l'inscription de ce qui sera posé sus.
"Le total de lad. œuvre pour l'architecture pourra avoir de haulteur, du rez de terre jusques à la som-mitté et sodé'2', de six toises ou .environ, et le tout faict selon le desseing et pourtraict, et observant les simeteries et beaultez, comme il appartient. Seront les fruictz et voultes'3' de platte painctures, selon qu'il sera advisé; et quant aux saillye et corniches, seront faictes par le charpentier.
«La haulteur des figures.posées en hault de lad. Porte aux Painctres, à l'endroict de Sainct Jacques de l'Hospital, auront de haulteur sept piedz, celles d'entre les coullonnes de six à sept piedz. Dont de toutes lesdictes figures la description ensuict, selon l'escript dud. poète.
«Sur le millieu, au hault, pour l'une des faces, fault mettre ung urgne, au dessus ung cœur cou­ronné et des petitz enffans qui soustiendront l'urne, et ung aigle qui fera semblant de sa griffe tirer et monter vers le ciel led. urne, et faire quelques nues à l'entour, qui feront dégoutter du mestail W ou de la manne. Cecy appartiendra au feu roy Henry et à Messieurs ses enffans, pitoyables en son endroict.
"Du costé droict de la premiere façade sera ung Hercullin '5', qui de ses mains fortes estouffera des serpens; à l'aultre costé sera un grand Hercules, surnommé Alexicaren, qui d'une main fera semblant de crever Anthec; lequel Anthecq aura une main contre la terre, ct de la terre '°' fera semblant de faire naître des hommes.
"Au bas sur les pillés des entre coullonnes, pour celle premiere face, seront faictes deux figures de pareille haulteur de six à sept piedz, selon le devis et portraict qui en a esté baillé.
" A l'aultre façade, pour le mesme arc triumphant, sur le hault, y aura ung Roy armé'7', et devant luy deux Déesses qui se tiendront les mains, qui seront Fortune et Vertu; et dessoubz les piedz de Fortune, une balle'"' attachée contre terre.
"Sur le piedestal, à main dexlre, Jault mectre une Nimphe qui représentera Pans; aura à ses piedz une Fleuve. A l'entour fauldra semer force livres et la corne d'Almathée, et la Ballance. De ses mains tiendra la caducée de Mercure et fera semblant de presenter en toute obbeissance une navire d'argent, où sur le hault de la hune aura ung Toison d'or, et à costé d'elle, ung chien, qui aura la face tournée sur le doz.
"De l'aultre costé, fault mectre- la figure .d'une grand femme qui aura la teste couronnée de villes et de tours, .et tiendra en sa main une lance, et en l'autre main '9' des espies de bled et des grappes de raisin; et aura ung pied d'or et l'autre d'argent.
" Au bas, sur les pillés des coullonnes, reste pour ced. costé deux figures'10'.
"Pour la place de devant le Sepulchre et contre la fontaine de Sainct Innocent, fault faire deux grandes collosses :
" Asscavoir deulx grandz piedestalz, ou stillobattes, selon l'ordre Tuscanne ou Doricque, et pour donner gravité ausd, stillobates, les premieres plaincthes
(l) On verra plus loin que l'on y peignit Cadmus semant les dents du Dragon.
<2> Ce mot est expliqué dans un document que l'on trouvera plus bas, dans lequel on lit : le sodé oujrondetpice. Frontispice, c'est-à-dire fronton.
(-> Fruits ornant la voût».
(4> Méteil, blé moitié seigle, moitié froment.
(1) Un Hercule enfant.
l°> Dans le Registre B, le copiste a oublié «fera semblant de crever Anthec, lequel Anthecq aura une main contre la terre, ct de la terre... n.
<7> On verra, par un document que l'on trouvera plus bas, que c'était une statue de Henri ll.
<» Un globe.
(n) "Main» est omis dans le Registre B.
<'"> On y mit celles des deux frères du Roi, le duc d'Anjou et le duc d'Alençon.
vi.
3i